De SUZUKI-METHODE beschouwt muziek als eentaal. Elk kind leert op eennatuurlijkemanier spreken encommuniceren. Op dezelfde intuïtieve manier kan je dus ook een instrument leren bespelen. Voor onze lessen betekent dat : veel luisteren, spelen, zingen, kijken, herhalen, fouten durven maken en inhoud geven aan je vioolspel.
De methode van de Hongaarse violist ANDRE GERTLER heeft als basisidee:ontspanning. De kracht en soepelheid van de vingers ligt niet in spanning of druk maar in het los laten. Een belangrijk aspect hierbij iszwaartekracht. De viool wordt niet vast gehouden, maar ligt in de arm. De vingers worden niet op de toets gedrukt, maar vallen naar beneden. De strijkstok rust op de snaren en alleen door gewichtsvermindering van de rechtse arm wordt het volume bepaald. Deze benadering uit zich in een warme, volle en sterke toon.
Samen met ideeën uit onder meer deze bestaande methodes proberen wij steeds flexibel, open en innovatief te zijn om elke leerling op alle vlakken zo optimaal mogelijk te laten groeien.